Supervisionstillæg

Supervisionstillæg

Med virkning fra 1. april 2022 indføres som en forsøgsordning et funktionstillæg til tandlæger, der superviserer tandlæger uden tilladelse til selvstændigt virke. Tillægget ophører pr. 31. marts 2025, og parterne evaluerer bestemmelsen forud for overenskomstforhandlingerne i 2024 med henblik på at vurdere, om bestemmelsen skal gøres permanent.

Da bestemmelsen er ny, har KL, ATO og Tandlægeforeningen ved OK21 i fællesskab udarbejdet denne Q&A, der søger at give svar på en række af de spørgsmål, der kan opstå ved bestemmelsens implementering.

Hvad ligger der i udtrykket “selvstædigt virke”

Begge typer af tandlæger er færdiguddannede, de har autorisation og kan arbejde som tandlæge i tandplejen. Tandlæger uden ret til selvstændigt virke arbejder under supervision af en tandlæge  med ret til selvstændigt virke.

Det er i dag en forudsætning for, at en tandlæge kan bestride en overordnet stilling i den kommunale tandpleje, at tandlægen har opnået ret til selvstændigt virke, jf. § 48, stk. 3 i ”Bekendtgørelse af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed”.

Det er også en forudsætning for påbegyndelse af videreuddannelse til specialtandlæge, at tandlægen har opnået tilladelse til selvstændigt virke som tandlæge, jf. § 4, stk. 3 i ”Bekendtgørelse om uddannelse af specialtandlæger”.

Tandlæger med ret til selvstændigt virke har derudover mulighed for at nedsætte sig som selvstændig privatpraktiserende tandlæge eller få ansættelse som tandlæge på det
regionale område.

Link til bekendtgørelse om Autorisationsloven (retsinformation.dk -LBK nr. 731 af 08/07/2019) kan læses her

Bekendtgørelse om uddannelse af specialtandlæger (retsinformation.dk – BEK nr. 1020 af 26/08/2010) kan læses her

En supervision skal opfylde gældende regler, jf. ”Bekendtgørelse om tilladelse til selvstændigt virke  som tandlæge”. Det er arbejdsgivers ansvar at sikre dette. Formålet med supervisionen er i henhold til bekendtgørelsen, at tandlægen under opsyn og vejledning af en mere erfaren tandlæge skal opnå rutine og klinisk erfaring, der gør tandlægen egnet til at arbejde selvstændigt som tandlæge. Ansættelsesforløbet skal sikre en bred indsigt i de arbejdsprocesser og rutiner, der knytter sig til forskellige former for klinisk tandlægevirksomhed.

Link til bekendtgørelse om tilladelse til selvstændigt virke som tandlæge (retsinformation – BEK nr. 427 af 09/05/2011) kan læses her.

Det er muligt at fremsøge alle tandlæger med autorisation via det offentlige autorisationsregister

Her vil det tillige fremgå, om og hvornår tandlægen har opnået tilladelse til selvstændigt virke.

Af lovreglerne for tilladelse til selvstændigt virke fremgår, at tandlægen skal have gennemført minimum et års praktisk oplæring i en underordnet stilling hos en tandlæge, der har tilladelse til selvstændigt virke. Tandlægen skal i perioden beskæftige sig med både børne- og  ungdomstandpleje og voksentandpleje. Ansættelsen skal vare mindst 12 måneder, svarende til 1.440 timer. Minimum 3 måneders og mindst 360 timers oplæring skal foregå i henholdsvis børne- og ungdomstandplejen samt voksentandplejen.

Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der både udsteder autorisation, og godkender ret til selvstændigt virke til den enkelte tandlæge, når betingelserne er opfyldt.

Når kriterierne for supervisionsperioden er opfyldt, søger den superviserede tandlæge
tilladelse til selvstændigt virke via Styrelsen for Patientsikkerhed.

Hvem kan blive omfattet af det nye tillæg?

Ja, jf. § 5, stk. 3 i (53.01) Overenskomst for tandlæger og jf. § 7 (53.02) Aftale for tjenestemandsansatte tandlæger.

Alle tandlæger, der ikke er indplaceret som afdelingstandlæge, klinikchef, overtandlæge eller specialtandlæge, er uanset deres faktiske aflønning indplaceret på grundlønstrin 40 +  grundlønstillæg, og er derfor omfattet af bestemmelsen om supervisionstillæg, hvis de har opnået ret til selvstændigt virke og pålægges at udføre supervisionsopgaven.

Klinikchefer, afdelingstandlæger, specialtandlæger og overtandlæger kan også udføre supervision, da de har opnået ret til selvstændigt virke, jf. ovenfor. De er ikke omfattet af overenskomstens bestemmelse om supervisionstillæg.

Ja, de tandlæger, der pålægges at supervisere tandlæger fra 3. lande, der ansættes i en evalueringsansættelse, er også berettiget til at modtage supervisionstillæg.

Tandlæger fra 3. lande skal i deres evalueringsansættelse være under supervision efter de samme bestemmelser, som tandlæger uden tilladelse til selvstændigt virke, hvilket fremgår af § 5, stk. 1 i ”Bekendtgørelse om autorisation af tandlæger, der er statsborgere i og/eller uddannet i lande uden for EU/EØS.”

Bekendtgørelse om autorisation af tandlæger, der er statsborgere i og/ eller uddannet i lande udenfor EU/EØS (retsinformation -BEK nr. 97 af 09/02/2011) kan læses her.

Hvornår oppebæres tillægget?

Tillægget oppebæres med virkning fra den første dag, den pålagte opgave varetages. Hvis en tandlæge pålægges at udføre supervisionen fra d. 16 i en måned, optjenes tillægget fra d. 16. i måneden.

Tillægget oppebæres, så længe en tandlæge er pålagt at udføre supervision.

Tillægget er som udgangspunkt tidsbegrænset, idet det ydes i den periode, som supervisionen efter gældende regler skal udføres.

Det korte svar er ja. Det skal dog ske med respekt for det individuelle opsigelsesvarsel, når overdragelse sker på lederens initiativ.

Tillægget ophører uden varsel med virkning fra udgangen af den måned, hvor funktionen ikke længere skal varetages. Hvis en tandlæge ophører med funktionen d. 17. maj, bortfalder tillægget pr. 31. maj. Se endvidere foregående spørgsmål. Tillægget vil også bortfalde med udgangen af en måned, hvis tandlægen, som er under supervision, fratræder.

Hvis tandlægen uden ret til selvstændigt virke har lovligt forfald, bortfalder tillægget for den superviserende tandlæge i perioden for det lovlige forfald.

Eksempel:
En tandlæge under supervision går på barsel fra 5. marts til 10. november. Tandlægen er under supervision både før og efter barselsperioden. Den superviserende tandlæge oppebærer tillægget i marts og november måned, men ikke for perioden april-oktober, da funktionen ikke varetages i denne periode.

Hvis tandlægen uden ret til selvstændigt virke har længerevarende lovligt forfald, der medfører, at supervisionsperioden forlænges, bortfalder tillægget for den superviserende tandlæge for de hele kalendermåneder, hvor det længerevarende lovlige forfald pågår.

Øvrige spørgsmål

Antal tillæg afhænger af antallet af tandlæger uden ret til selvstændigt virke, som tandlægen er  pålagt at supervisere, hvorfor en superviserende tandlæge godt kan oppebære flere end ét tillæg ad gangen.

Eksempelvis oppebærer en tandlæge således 3 tillæg á 10.000 kr. årligt (31/3 00-niveau) reguleret efter den superviserende tandlæges beskæftigelsesgrad, hvis det er pålagt tandlægen at have 3 tandlæger under supervision.

Nej, tillægget er uafhængigt af arbejdstiden for tandlægen under supervision.

Det følger af ledelsesretten, at en tandlæge kan pålægges supervisionsopgaven. I tilfælde, hvor en tandlæge ikke ønsker at påtage sig funktionen eller ønsker at frasige sig funktionen, anbefales det, at tandlægen indleder en dialog med sin leder herom.

I det omfang en tidssammenfaldende deling af supervisionsopgaven er forenelig med lovgivningen, er overenskomstparterne enige om, at det overenskomstfastsatte tillæg pr. tandlæge, der superviseres, ikke kan deles

Hvor der er tale om helt samme opgave, som den nye bestemmelse honorerer, kan det lokalt aftalte beløb modregnes i det centrale tillæg, jf. bestemmelsens sidste punkt. Parterne opfordres til at indføje dette i den lokale aftale.

Hvor et lokalt aftalt tillæg kun delvist omfatter samme opgave, opfordres de lokale parter til at finde en lokal løsning.