Arbejdsmiljørepræsentant
Arbejdsmiljørepræsentant
En Arbejdsmiljørepræsentants opgave er at være bindeled mellem kollegerne og ledelsen om, hvordan arbejdsforholdene fungerer i dagligdagen. Arbejdsmiljørepræsentanten skal være med til at sikre, at ledelsen hele tiden prioriterer arbejdsmiljø og arbejder for, at medarbejderne har et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
Opgaver
Arbejdsmiljørepræsentantens opgaver kan være både inden for de mere traditionelle områder som f.eks. indeklima, støj og indretning men ikke mindst inden for det psykiske arbejdsmiljø – trivsel, sygefravær, forebyggelse af stress, mobning og chikane. Mange af opgaverne med det psykiske arbejdsmiljø sker i samarbejde med de respektive tillidsrepræsentanter på området.
Antallet af arbejdsmiljørepræsentanter
Der er ikke ændret ved reglerne omkring valg af arbejdsmiljørepræsentant, men antallet kan fremover fastsættes lokalt.
I virksomheder som er omfattet af pligten til at organisere sikkerheds- og sundhedsarbejdet gennem en arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte vælge en arbejdsmiljørepræsentant til at indtræde i arbejdsmiljøgruppen. Der er således pligt til at vælge en repræsentant i modsætning til valg af tillidsrepræsentant som er frivilligt. Se vejledninger på AT’s hjemmeside. (virksomheder med 10–34 ansatte.)
Valg
Bortset fra virksomhedsledere og arbejdsledere skal alle ansatte have mulighed for at stemme og stille op som kandidat til posten som arbejdsmiljørepræsentant. Valget sker for 2 år med mindre de ansatte og arbejdsgiver aftaler en længere valgperiode, dog højst 4 år. Reglerne for valg af tillidsrepræsentant inden for pågældende eller tilsvarende overenskomstområde gælder normalt for valgbarhed og valgenes gyldighed.
En arbejdsmiljørepræsentant sidder valgperioden ud. Kun i de tilfælde, hvor vedkommende forlader arbejdspladsen eller er fraværende på grund af orlov/sygdom eller andet i en sammenhængende periode på 4 måneder eller derover, kan der vælges en ny arbejdsmiljørepræsentant for resten af perioden eller for en ny periode. En arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer alle ansatte uanset faggruppe, og uanset om de er medlem af en faglig organisation eller ej.
Beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanten
Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af deres forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for tilsvarende eller vedkommendes faglige område. Det betyder f.eks. at arbejdsmiljørepræsentanter på det offentlige område følger de regler, der gælder for tillidsrepræsentanter.
Tid og uddannelse til arbejdsmiljørepræsentanter
Arbejdsgiveren skal løbende sørge for, at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen får den fornødne tid til rådighed til at kunne varetage deres pligter i arbejdsmiljøarbejdet. Arbejdsgiveren skal arbejdsgiveren gøre det muligt, at arbejdsmiljørepræsentanten kan få den fornødne viden om eller uddannelse i arbejdsmiljømæssige spørgsmål. Derudover skal der være lejlighed til at kunne deltage i planlægningen omkring arbejdsmiljøspørgsmål på arbejdspladsen, og endelig skal medlemmerne i arbejdsmiljøorganisationen have mulighed for at koordinere deres samarbejde.