Arbejdsmiljøorganisation

Hvad er en Arbejdsmiljøorganisation (AMO)

I alle virksomheder skal arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere samarbejde om arbejdsmiljø.

Har virksomheden ti eller flere ansatte skal samarbejdet foregå i en arbejdsmiljøorganisation.  Dvs. virksomheder med færre end 10 ansatte skal ikke have en arbejdsmiljøorganisation

I virksomheder med ti eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation, der består af en eller flere arbejdsledere og en eller flere valgte arbejdsmiljørepræsentanter. Arbejdsgiveren eller en repræsentant for arbejdsgiveren er formand. 

I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation, som består af en eller flere arbejdsmiljøgrupper og et eller flere arbejdsmiljøudvalg.

En arbejdsmiljøgruppe består af en valgt arbejdsmiljørepræsentant og en udpeget arbejdsleder.

Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra virksomhedens arbejdsmiljøgrupper.

I virksomheder med færre end 10 ansatte og derfor uden AMO skal arbejdsgiveren sørge for, at samarbejdet om arbejdsmiljøet kan finde sted.

Samarbejdet sker ved løbende direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, eventuelle arbejdsledere og de øvrige ansatte.

Arbejdsgiveren skal hvert år i samarbejde med de ansatte og eventuelle arbejdsledere gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse.

Hvordan opgør man sine ansatte i forhold til arbejdsmiljøloven?

Når man skal opgøre antallet af ansatte i virksomheden, skal alle, der ikke er arbejdsledere, medregnes.

En arbejdsleder defineres i arbejdsmiljøloven som en ansat, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med arbejdet i en virksomhed eller i en del af virksomheden.

Deltidsansatte og løst ansatte skal også tælles med. Det gælder dog ikke på kontorer og i butikker, hvor man kun skal medregne ansatte, der er beskæftiget mindst ti timer om ugen.

Timetallet skal beregnes som et gennemsnit, der er målt over tre måneder.

Vikarer skal man også regne med i arbejdsstyrken i den virksomhed, hvor de arbejder som vikarer.

Også ansatte på beskyttede værksteder og ansatte i beskæftigelses- og aktiveringsprojekter, produktionsskoler o.l. skal tælles med.

Ansatte, der både er beskæftiget i udlandet og i hjemmevirksomheden, tæller med i arbejdsstyrken i hjemmevirksomheden.

Ansatte, der kun udfører arbejde i udlandet, tæller derimod ikke med, når det drejer sig om at oprette AMO i hjemmevirksomheden.

Samarbejdsudvalg/MED-udvalg

Arbejdsmiljøloven § 7, jfr. Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1181 af 15. oktober 2010 om samarbejde og sundhed (”AMO-bekendtgørelsen”) giver mulighed for, at ledelsen og de ansatte kan aftale en anden organisering af sikkerheds- og sundhedsarbejdet.

Det forudsætter, at der er indgået en aftale mellem en eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de modstående arbejdsgiverorganisationer herom.

I sådanne tilfælde kan det endvidere aftales, at arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentantarbejdet kan varetages af én og samme person under visse betingelser.

Valget til arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant skal dog foregå separat som to selvstændige valg.

Såvel på det statslige som på det kommunale og regionale område, er der indgået rammeaftaler, hvorefter man lokalt kan indgå aftaler om bl.a. en anden organisering af sikkerheds- og sundhedsarbejdet og om muligheden for at tillidsrepræsentanten varetager funktionen som arbejdsmiljørepræsentant.

Men det forhindrer ikke, at arbejdsmiljølovens øvrige krav fortsat skal være opfyldt.

Se endvidere bilag 9 og 10 i MED-håndbog, rammeaftalen om medindflydelse og medbestemmelse, 2013.